Monday 26 March 2018

استراتيجية الجامعة 2017 اسبانيا


التجميع الاستراتيجي للجامعات في إسبانيا: البرنامج الإسباني الحرم الجامعي الدولي للتميز وخبرة الجامعة التقنية في مدريد.
لويس ديلغادو مؤلف البريد الإلكتروني غونزالو ليون مؤلف البريد الإلكتروني.
في عام 2008 أطلقت الحكومة الإسبانية استراتيجية جديدة لتعزيز تحديث وتدويل النظام الجامعي الإسباني، جامعة استراتيجية 2018 (سو 2018) (استراتيجية الجامعة 2018. تحديث الجامعة يونيو 2018. وزارة التربية والتعليم، إسبانيا). وكان الهدف الرئيسي من هذه المبادرة هو السماح للجامعات الإسبانية بالوفاء واستغلال إمكاناتها للمساهمة في تنمية اقتصاد قائم على المعرفة والمجتمع.
12.1 مقدمة.
في عام 2008 أطلقت الحكومة الإسبانية استراتيجية جديدة لتعزيز تحديث وتدويل النظام الجامعي الإسباني، وجامعة استراتيجية 2018 (سو 2018). 1 وكان الهدف الرئيسي من هذه المبادرة هو السماح للجامعات الإسبانية بالوفاء واستغلال إمكاناتها للمساهمة في تنمية اقتصاد قائم على المعرفة والمجتمع.
المحاور الاستراتيجية وخطوط استراتيجية الجامعة 2018.
وفي إطار هذه الاستراتيجية، تم إطلاق برنامج جديد بعنوان "الحرم الجامعي الدولي للتميز" في عام 2008. وكان الهدف الرئيسي من برنامج المعهد هو وضع أفضل جامعات الجامعة الإسبانية بين أفضل أوروبا، وتعزيز اعترافها الدولي ودعم نقاط القوة النظام الجامعي الإسباني. والغرض من هذه الورقة هو عرض النتائج الرئيسية لبرنامج سي فيما يتعلق بالتحالفات الرئيسية والتجمعات الاستراتيجية الناتجة بعد ثلاث مرات متتالية من سي يدعو في 2009 و 2018 و 2018.
وستقدم لمحة عامة عن السياق الوطني. بعد ذلك، سيتم عرض الخصائص الرئيسية لبرنامج سي كمقدمة لدراسات الحالة الموصوفة. وسيتم استخدام منظورين مختلفين. أولا من وجهة نظر صانع السياسة، سيتم عرض تعليق على الحالات على حالتين الاندماج الاستراتيجي تمثل أنواع مختلفة من الجامعات. وسيشمل ذلك المعلومات المقدمة من مشاريع المبادرة، و 3 تفاصيل للمؤسسات المشاركة في العملية، والأساس المنطقي للتجميع، وعملية التغيير، فضلا عن التقدم المحرز والنتائج المحققة في كل حالة. وستعطى دراسة متعمقة من الحرم الجامعي الموضوعية التي تنطوي على الجامعة التقنية على التكنولوجيا من وجهة نظر الجامعة المشاركة في الحرم الجامعي. وأخيرا، سيتم تناول الاستنتاجات والدروس المستفادة الرئيسية.
12-2 السياق الوطني.
والتحديات التي يواجهها النظام الجامعي الإسباني هي شائعة في بلدان الاتحاد الأوروبي الأخرى، وإن كان لها بعض الخصائص الخاصة بسبب الهيكل الإداري اللامركزي إلى حد كبير في البلد والتأثير الكبير على الاقتصاد الإسباني للأزمة الاقتصادية.
ويتكون النظام الجامعي الإسباني من 81 جامعة منها 50 الجمهور، وتطوير أنشطتها في 236 الجامعات الجامعية المنتشرة في جميع أنحاء إسبانيا. كاتالونيا، مدريد و الأندلس تمثل ما يقرب من 75٪ من إجمالي الجامعات. وكانت هناك زيادة هائلة في عدد الجامعات على مدى السنوات الثلاثين الماضية، مع زيادة في عدد الجامعات من 28 في عام 1975 إلى 73 في عام 2005، وذلك بسبب الحاجة إلى زيادة فرص الحصول على التعليم الجامعي في جميع أنحاء إسبانيا، وكذلك لتحسين نقل الكفاءات التعليمية إلى المناطق. خلال الدورة الدراسية 2018-2018 كان هناك حوالي 1،600،000 طالب جامعي، بما في ذلك الدورة الثالثة، والتي لا تزال حوالي 900،000 كانوا في هيكل الدورة الأولى والثانية السابقة، 550،000 كانوا طلاب البكالوريوس و 100،000 طالب الماجستير و 30،000 المرشحين دكتوراه. 4.
12.2.1 التدريس.
يتكون هيكل مستوى ثلاثة اعتمدت تحت إهيا من 4 سنوات (240 إكتس) برنامج البكالوريوس (دورة 1ST)، دورة 2 أو برنامج مستوى الماجستير مع مدة 1-2 سنوات (60-240 إكتس) والدورة 3TH مستوى الدكتوراه في التدريب المتقدم في مجال البحوث، وليس قياسها في النظام الأوروبي. وتنظم هذه الدورة الثالثة حول مدارس الدكتوراه ووحدات التي أنشأتها واحدة أو عدة جامعات في تعاون ممكن مع الهيئات أو المراكز أو المؤسسات أو الكيانات الوطنية أو الدولية الأخرى + D + I، بهدف تنظيم الدكتوراه في واحد أو عدة أو ذات طابع متعدد التخصصات.
في العام الدراسي 2018-2018 قدمت الجامعات الإسبانية ما مجموعه 2،413 درجة البكالوريوس و 2،758 درجة الماجستير، مما يدل على التوحيد المفرط للعرض الدراسة مع بعض الازدواجية والتمايز القليل جدا.
12.2.2 البحث.
وفي مجال البحث والتطوير، فإن إسبانيا، رغم أنها لا تزال بلدا مستقبلا في الاتحاد الأوروبي من حيث كثافة البحث والتطوير (1.33٪ من الناتج المحلي الإجمالي في 2018)، بذلت جهودا قوية في السنوات 2008 لزيادة استثماراتها في البحث والتطوير (1.35٪ من الناتج المحلي الإجمالي). وهكذا، في الفترة 2002-2006، بلغ النمو الحقيقي للإنفاق المحلي الإجمالي على البحث والتطوير في إسبانيا 61.9 في المائة (14.8 في المائة في الاتحاد الأوروبي - 27)، 5 وبنسبة 3.1 في المائة من المنشورات العلمية العالمية، فوق حصة إسبانيا في الناتج المحلي الإجمالي العالمي (2.7٪). وشكلت الجامعات اإلسبانية 28.2٪ من إجمالي اإلنفاق على التنمية في عام 2018، أي بزيادة قدرها 11.8٪ مقارنة بعام 2007. 6 منذ عام 2008، وبسبب تأثير األزمة االقتصادية، كان هناك انخفاض في كثافة البحث والتطوير من 1.35٪ انخفض الناتج المحلي الإجمالي في عام 2008 إلى 1.33٪ في عام 2018 ولكن مع زيادة في حصة الجامعة من إجمالي الناتج المحلي (26.8٪ في عام 2008 و 28.2٪ في 2018).
الجامعات هي ثاني أكبر صاحب عمل بعد عمل الباحثين في إسبانيا مع 80،900 باحثا بدوام كامل يعادل (37.6٪ من المجموع). وفي إطار الخطة الوطنية للبحث والتطوير في مجال البحوث الأساسية، تشترك الجامعات في 75 في المائة من المشاريع الممنوحة التي تحصل على 63.5 في المائة من الميزانية الإجمالية في عام 2008. وبعد الأعمال التجارية، فهي تمثل ثاني باحث في برنامج البحث الإطاري السابع (FP7)، وهو ما يمثل 24.6٪ من التمويل التنافسي القادم من البرنامج الإطاري السابع. 7.
وفي السياق الدولي، يوجد في إسبانيا عدد قليل جدا من الجامعات التي تعمل كمراكز بحثية رئيسية مرجعية علمية، مع 11 جامعة في أعلى 500 (2.2٪ مقارنة بحصة 2.7٪ في الناتج المحلي الإجمالي العالمي) من ترتيب شانغاي. إن التحرك الدولي لطلبة الجامعات اإلسبانية) 1.8٪ (وتسجيل طلبة الجامعات األجانب) 3.6٪ (في الجامعات اإلسبانية أقل من المتوسط ​​في دول منظمة التعاون والتنمية في الميدان االقتصادي) 8 (، على الرغم من ارتفاع مستوى االلتحاق األجنبي إلى مستوى 16.9٪ تصل إلى 24.7٪ على مستوى الدكتوراه.
12-2-3 التحديات وأوجه الضعف.
على الرغم من أن نسبة كبيرة من الجامعات الإسبانية قد أكملت تقريبا إصلاح المناهج الدراسية في إطار ما يسمى عملية بولونيا لوضع إطار مشترك للتعليم الجامعي داخل منطقة التعليم العالي الأوروبية (إهيا)، إصلاحات أخرى من جدول أعمال التحديث للجامعات، لا يزال يتعين إنجاز الإصلاح، الذي يشمل جوانب من الصلات مع الأعمال التجارية، والتدويل، والبعد الاجتماعي، والجودة، وما إلى ذلك.
السعي لتحقيق التميز في مجالات المعرفة الاستراتيجية وزيادة مشاركتها في الشبكات العالمية للبحوث والابتكار والتفاعل مع الجامعات الأخرى ومراكز البحوث والأعمال التجارية في نوع من النظم الإيكولوجية المعرفية أو مجتمعات التعليم والبحث والابتكار حيث يمكنهم التفاعل مع المعارف الأخرى ذات الصلة وكلاء، وتطوير والتفوق.
التفريق والتخصص، وتكييف برامج التدريب والبحث، والاستجابة إلى التعقيد المتزايد والطابع المشترك بين التخصصات وعبر التخصصات، والتحديات المجتمعية الكبرى.
تنقل الطلاب والتسجيل في الخارج على مستوى البكالوريوس في إسبانيا.
في عام 2009 عندما تم إطلاق أول دعوة سي، كان هناك حاجة لتحديث الجامعات الإسبانية في وقت واحد مع عملية التكيف مع منطقة التعليم العالي الأوروبية. وكان ذلك في صميم أزمة اقتصادية صعبة للغاية كان لها تأثير على الميزانية العامة المتاحة للتعليم العالي.
12.3 برنامج الحرم الجامعي الدولي للتميز.
تقديم أداة تمويل جديدة على المستوى المؤسسي لدعم أشكال جديدة من التعاون - المنافسة على المستوى الوطني بين الجامعات والعوامل الأخرى ذات الصلة بالمعارف، حول مفهوم جديد للحرم الجامعي.
تعزيز التعاون مع العناصر الأخرى ذات الصلة بالمعارف.
تعزيز المساهمة في تطوير نموذج جديد للنمو الاجتماعي والاقتصادي المستدام القائم على المعرفة.
لتحسين الرؤية الدولية من أفضل الحرم الجامعي الإسباني من خلال تعزيز التجميع الاستراتيجي للوصول إلى الكتلة الحرجة والتميز؛
تشجيع تنويع الجامعات وتخصصها.
تشجيع تنمية المناطق المبتكرة التي تستند تنميتها الاقتصادية إلى المعرفة.
وضع برنامج سي مفهوم جديد للحرم الجامعي على أساس ثلاثة مفاهيم رئيسية: التدويل والتجميع والتميز.
البعد المهم الآخر من هذا الحرم الجامعي "مفهوم 9 هو خلق بيئات إقليمية من الحياة الجامعية، ودمجها اجتماعيا واقتصاديا داخل المناطق الحضرية أو الإقليمية. وسيولي الحرم الجامعي اهتماما خاصا لتحقيق جودة عالية من الخدمات والاستدامة البيئية، أي الحرم الجامعي الصحي والمستدام الذي يمكن أن يساهم في زيادة جاذبية الأراضي للطلاب الدوليين والأكاديميين والباحثين، فضلا عن الاستثمارات المتعلقة بالمعارف.
المفاهيم الأساسية لبرنامج سي: التدويل، التجميع، والتميز.
وكان العرض العام لمقترحات المبادرة هو حدث إعلامي بطريقة أو بأخرى مع أكثر من 600 شخص في كل عام، يمثلون أصحاب المصلحة الرئيسيين: الأكاديميون من الجامعات، بما في ذلك رؤساء مقترحات المبادرة، والممثلين السياسيين على المستوى الوطني (البرلمان، ومجلس الشيوخ، والأحزاب السياسية) (الرؤساء ومستشاري التعليم والبحوث في المناطق)، والأعمال التجارية مع رؤساء الشركات الكبرى المشاركة في التجميعات المقترحة، والعوامل الاجتماعية والاقتصادية (النقابات والمجالس الاجتماعية)، وما إلى ذلك.
تحسين التعليم والتكيف مع منطقة التعليم العالي الأوروبية.
الجودة العلمية ونقل المعرفة؛
التحول من الحرم الجامعي لتطوير نموذج اجتماعي متكامل و.
التفاعل مع البيئة الإقليمية.
وبعد بعض الإجراءات التحضيرية في عام 2008 التي وقعت اتفاقات مع المناطق لإشراك المجتمعات المحلية المستقلة في البرنامج، تم إطلاق ثلاث مكالمات متتالية في الأعوام 2009 و 2018 و 2018 تشمل برنامجين فرعيين رئيسيين هما: التميز وتعزيز. ويمنح البرنامج الفرعي للتميز التابع لمركز التميز الدولي للتمويل مستويات التميز والتمويل من خلال القروض عبر المجتمعات المستقلة ذاتيا إلى مشاريع محددة لوضع استراتيجيات مؤسسية لتحويل الجامعات الخاصة إلى سي في عملية مدتها 4 سنوات.
وشمل البرنامج الفرعي لتدعيم سي (في عامي 2018 و 2018، بعد منح التسميات الأولى في عام 2009) خطوط تمويل محددة من خلال منح مباشرة للجامعات لتعزيز الجوانب الملموسة لمشاريع المبادرة.
خطوط تمويل محددة في إطار برنامج تعزيز المبادرة.
عبر الحدود الحرم الجامعي.
إنشاء مراكز عالمية المستوى في الخارج.
تنظيم أهم الأحداث الدولية في المجالات ذات الأولوية.
المشاركة في المشاريع والجمعيات والشبكات الدولية بشأن التعليم والبحث والابتكار.
الاستراتيجيات والبرامج المؤسسية المتعلقة بالتعلم وحراك المعرفة.
التكيف مع منطقة التعليم العالي الأوروبية.
التربية و القيادة.
جذب المواهب وتحفيزها.
تنظيم اجتماعات مع جوائز نوبل.
تطوير مراكز التعليم والتدريب المهني.
الحرم الجامعي الصيفي العلمي.
إنشاء مدارس دولية ودراسات مشتركة بين الجامعات ودراسات ما بعد التخرج.
تنسيق التعليم العالي.
إنشاء شبكات التعاون.
حوكمة وإدارة سي.
تدريب مدراء سي.
ريادة الأعمال والتطور التكنولوجي.
تعزيز النظم الإيكولوجية الابتكارية.
تعزيز روح المبادرة.
الحدائق الإبداعية، شبكات الإبداع الفني.
التميز نحو البيئة.
إنشاء وتأهيل السكن الجامعي.
البيئة التكنولوجية لتسهيل الوصول إلى مركز التجارة الدولية.
نشر المعرفة.
إعادة تأهيل وتكييف المناطق الجامعية لتحسين إمكانية وصول المعوقين وإدماجهم.
تحديث المختبرات.
استخدام الموارد التكنولوجية الجديدة تحسين إمكانية الوصول والإدماج.
تطوير منصات افتراضية للتوظيف.
جامعات الصيف شاملة. الحرم الجامعي بلا حدود.
تحسين المساحات الرياضية.
وقد بلغ إجمالي تمويل برنامج المبادرة في الفترة 2008-2018 منذ إطلاق الأعمال التحضيرية في عام 2008 حتى آخر دعوة في عام 2018 ما قيمته 686.7 مليون يورو بمتوسط ​​قدره 171.6 مليون يورو سنويا منها 84.5٪ والقروض الممنوحة للمجتمعات المتمتعة بالحكم الذاتي حيث توجد الجامعات لنقلها إلى مشاريع سي، و 15.5٪ من المنح المباشرة للجامعات.
وكان البرنامج يديره في الأصل وزارة التعليم السابقة، وهي حاليا وزارة التعليم والثقافة والرياضة (ميسد) بالتعاون مع وزارة العلوم والابتكار السابقة، وهي حاليا وزارة الاقتصاد والقدرة التنافسية، ودعم المجتمعات المتمتعة بالحكم الذاتي .
12.3.1 النتائج.
ويلخص هنا رصيد نتائج ثلاث مرات متتالية سي 10.
قائمة من 15 سي و 17 سير منح في 2009 و 2018 و 2018.
برشلونة المعرفة الحرم الجامعي.
U. بوليتنيكا دي كاتالونا.
الحرم الجامعي مونكلوا. لا إنيرجيا دي لا ديفرزيداد.
U. كومبلوتنس دي مادريد.
U. بوليتنيكا دي مادريد.
الحرم الجامعي كارلوس الثالث.
عاب سي: أبوستا بور إل كونوسيمينتو y لا إنوفاسيون.
U. أوتونوما دي بارسيلونا.
U. أوتونوما دي مادريد، كسيك.
U. دي سيفيلا. U. دي مالاغا.
الحرم الجامعي إنيرجيا أويك: إنيرجيا بارا لا إكسلنسيا.
U. بوليتنيكا دي كاتالونا.
الحرم الجامعي إيبيروس: سي ديل فال ديل إبرو.
U. سرقسطة. U. دي لا ريوجا. U. دي لييدا. U. بوبليكا دي نافارا.
الحرم الجامعي أوب - إيكاريا إنترناسيونال.
سي مونتيغانسدو I2Tech.
U. بوليتنيكا دي مادريد.
EUSKAMPUS. أونا ونيفرزيداد، أون بيس، أون كامبوس.
U. ديل بيس فاسكو.
الصحة ونيفرزيتات دي بارسيلونا الحرم الجامعي هوبك.
U. دي فالينسيا. U. بوليتنيكا دي فالينسيا.
الحرم الجامعي الموئل 5U.
U. بوليتنيكا دي فالينسيا. U. دي فالينسيا. U. جاومي I دي كاستيلون. U. دي أليكانت. U. ميغل هرنانديز دي إلش.
الحرم الجامعي دي إكسلنسيا أغرواليمنتاريا CeiA3.
U. دي كوردوبا، U. دي ألمريا، U. دي جين، U. دي هيلفا، U. دي كاديز.
كانتابريا كامبوس إنترناسيونال.
U. سانتياجو دي كومبوستيلا.
الحرم الجامعي الحيوي غرناطة.
سي، كاتالونيا، سود.
U. روفيرا i فيرجيلي.
الحرم الجامعي القيام مار "المعرفة في العمق"
U. دي فيغو، U. دي لا كورونا، U. سانتياجو دي كومبوستيلا.
كامبوس مار نوستروم 37/38.
U. مورسيا. U. بوليتنيكا دي كارتاجينا.
سيناريوهات: الحرم الجامعي أتلانتيكو القاري.
U. لاس بالماس دي غران كناريا.
الحرم الجامعي ورو مديترانيو ديل توريسمو y إل أغوا.
U. دي ليس إلس بالارس. U. دي جيرونا.
Hidranatura. سي إن جيستيون إفيسيانت دي ريكورسوس ناتوراليس.
U. دي إكستريمادورا.
ARISTOS. الحرم الجامعي موندوس 2018.
U. رامون لول. U. دي ديوستو. U. بونتيفيسيا دي كوميلاس.
CEI-مارس كامبوس دي إكسلنسيا إنترناسيونال ديل Mar.
U. دي كاديز. U. دي ألمريا. U. دي غرانادا. U. دي مالاغا. U. دي هيلفا.
سي الثلاثي E3. لوس هوريزونتيس ديل هومبر.
U. دي فالادوليد. U. دي ليون. U. دي بورغوس.
CYTEMA. كامبوس سينتيفيكو y تينولوجيكو دي لا إنيرجيا y إل ميديو أمبينت.
U. دي كاستيلا لا مانشا.
كامبوس دي إكسلنسيا إنترناسيونال إنيرجيا إنتيليجنت.
U. ري خوان كارلوس. U. دي مورسيا. U. دي إكستريمادورا. U. بوليتنيكا دي كارتاجينا.
وكما هو مبين في الجدول) 12.2 (، فإن مفهوم الحرم الجامعي الذي تم إنشاؤه في البرنامج يؤدي إلى مشاركة جامعات معينة في واحدة أو أكثر من مؤسسات التعليم العالي. ويرجع ذلك إلى حقيقة أنه ليس الجامعة كلها التي تشارك في مشاريع سي، ولكن فقط جزء من الجامعة ذات الصلة بالأولويات المحددة لمشروع سي ذات الصلة.
وتمنح جميع تسميات المبادرة في البداية على أساس مؤقت للمشاريع التي ترى اللجنة الدولية أنها تقيم إمكانات كبيرة لتحقيق مستوى من الامتياز الدولي بنهاية فترة 4 سنوات من المشاريع. يتم إجراء تقييم سنوي للتقدم المحرز في المشروع كل عام مع العواقب المحتملة لتجديد أو إزالة التسمية.
التوزيع الجغرافي ل سي و سير.
التوزيع المواضيعي ل سي / سير.
العلوم البحرية والبحرية.
العلوم الطبيعية (الفيزياء، المواد، الكيمياء)
التراث والثقافة.
تكنولوجيا المعلومات والاتصالات.
الزراعة، الغذاء & أمب؛ التغذية.
العلوم الاجتماعية & أمب؛ العلوم الإنسانية.
12.4 التعليق المتقاطع للحالتين: حرم المعرفة في برشلونة والحرم الجامعي الجامع + كسيك.
بك، مشروع سي يضم اثنين من الجامعات التكميلية تقع بالقرب من بعضها البعض في برشلونة مع المرافق والمباني الرئيسية على طول شارع قطري: جامعة برشلونة، وب، والجامعة التقنية في كاتالونيا، اتحاد الوطنيين الكونغوليين. لا توجد محاولات سابقة هامة لدمج أو تشكيل تحالفات بين وب و أويك حتى برنامج سي تشجيع التجميع الاستراتيجي.
عم + كسيك، مشروع سي يضم جامعة الحكم الذاتي في مدريد (عام) والمجلس الوطني للبحوث في إسبانيا (كسيك)، وتحديدا المراكز 10 كسيك تقع داخل الحرم الجامعي عم، جنبا إلى جنب مع المؤسسات الأخرى الموجودة في الحرم الجامعي مثل الحديقة العلمية في مدريد بم ومعاهد بحوث مدريد إمديا، بهدف أن تصبح الرائدة سي في إسبانيا في التدريس والمواهب والبحوث في أربعة مجالات رئيسية هي: علم الأحياء والطب الحيوي، علوم النانو & أمب؛ المواد المتقدمة، الفيزياء النظرية & أمبير؛ الرياضيات والعلوم الاجتماعية، القانون & أمب؛ العلوم الإنسانية.
البيانات الأساسية من بكك وعام + كسيك.
لا باخ. درجات.
لا درجة الماجستير.
لا برامج الدكتوراه.
موقف الجامعات في الترتيب العالمي.
12.4.1 الأساس المنطقي للتحالف.
الأساس المنطقي للتحالفات. السائقين والتوقعات الرئيسية.
تحقيق التميز الدولي في البحث ونقل المعرفة والتعليم.
التحول من الحرم الجامعي من خلال الابتكار والتخصص في ثلاثة مجالات: علوم الحياة والعلوم الاجتماعية والتكنولوجيات.
تصبح الحرم الجامعي مفتوحة للعالم وملتزمة المجتمع والتقدم الاقتصادي والاجتماعي، والاستجابة والتكيف مع الاحتياجات الاجتماعية والاقتصادية والاستراتيجية.
الظهور كمغناطيس لجذب المواهب الدولية.
إحراز تقدم نحو التميز من دمج الأنشطة لصالح تجميع كلا المؤسستين.
وضع الحرم الجامعي في مجالات مختلفة من المعرفة والبحوث المتطورة مثل الفضاء، نانو والعلوم البيئية وكذلك ريادة الأعمال - زيادة العلاقة القائمة بين فرق البحث من كل من الجامعات مع آثار إيجابية في التصنيف العالمي.
تصبح حافزا واختبارا للمبادرات التي ستمتد إلى بقية الجامعة، وتعمل كوكيل جرار للتميز.
حافز لمجتمع الجامعة لمواصلة تطوير أهدافه.
النظر في مؤشر سي باعتباره اعترافا وقيمة غير ملموسة تحفز على المضي قدما في التميز.
المساهمة في تطوير بيئة حضرية مستدامة لجعل الحرم الجامعي جذابا. فتح المناطق الرياضية والمتاحف والمرافق الثقافية.
لتحقيق التميز في البحث في المجالات ذات الأولوية: العلوم الحيوية، علم النانو وعلوم المواد والرياضيات والفيزياء النظرية. ويجب أن تعمل هذه المناطق كجرارات لمناطق بحثية أخرى.
لزيادة الأهمية الدولية للمركز، مع الطموح لتصبح الرائدة سي الإسبانية وتحقيق قفزة كبيرة في التصنيف العالمي.
للحصول على الدراسات العليا والدكتوراه برامج التميز وجذب المواهب النشطة.
لتحقيق مشاركة وثيقة مع محيطها، من أجل قيادة التنمية الاجتماعية والثقافية والاقتصادية لمنطقة مدريد الشمالية.
12.4.2 عملية التغيير.
ويمكن تلخيص التدابير الرئيسية لتنفيذ المشاريع الثلاثة على النحو التالي:
جذب الطلاب الأجانب إلى برامج الدكتوراه بكك من خلال دعوات لمنح ما بعد الدكتوراه.
تعزيز سمعة بكك الدولية من خلال إدخال مزدوجة درجة البكالوريوس والماجستير، والمشاركة في برامج التنقل الأوروبية.
زيادة نطاق إيراسموس موندوس درجة الماجستير والبرامج التي تدرس باللغة الإنجليزية.
توقيع اتفاقيات استراتيجية مع الجامعات الصينية لإنشاء شبكة بكنيت وتمكين الطلاب من هذا البلد لحضور دورات بكك.
تقديم التعليم على أساس الكفاءات المستعرضة في ريادة الأعمال.
المشاركة في إنشاء الشركات القائمة على التكنولوجيا، وكذلك في نمو العرضية والشركات الناشئة، ودعم هذه الشركات.
تعزيز نموذج جديد للعلاقات التجارية وتعزيز الروابط مع الشركات من خلال إطلاق مركز الابتكار والتكنولوجيا في كل من الجامعات.
إنشاء مبادرات (نانوس، جيوس، كوزموس، ريادة الأعمال) للتعاون / التنسيق في مجالات بحثية محددة.
التعاون بين مكاتب العلاقات الدولية (العمل الدولي المشترك، ومراكز الامتياز في الخارج)
التوسع المتبادل في "أفضل الممارسات" للجامعات الشريكة.
إنشاء وحدة الإدارة والاتصالات، لزيادة التصور من الإجراءات بكك.
12.4.2.2 عم + كسيك.
وكان أول تدبير في تطوير سي العام + كسيك لإنشاء أداة لتوجيه المشروع المشترك بين منظمتين، عم و كسيك، مع وضع قانوني وتنظيمي مختلف.
تم إنشاء "جمعية تطوير سي عام + كسيك" لتطوير ومتابعة تنفيذ استراتيجيات مشتركة للتميز والتدويل. وهي مسؤولة عن وضع ومتابعة البرامج المشتركة المحددة في المشروع، ودفع التجميعات الاستراتيجية الجديدة مع منظمات نقل المعرفة والبحث، والاتصالات الوطنية والدولية وإسقاط سي. وأنشئت عدة لجان تنسيق لمتابعة العمل المنجز في المجالات الفرعية للمشروع ولإدارة أنشطة ملموسة.
وقد ركزت الإجراءات الرئيسية على إنشاء أو تعزيز البنى التحتية العلمية المشتركة (المنصات) أو العلاقات (بيوكامبوس)، مما يعزز التجميع نفسه. كما تم إطلاق العديد من المبادرات من جذب المواهب للطلاب (برامج الدراسات العليا للتميز) والموظفين.
12.4.2.3 التمويل.
وبلغ مجموع التمويل المخصص لمشروع بكك في إطار طلبات المبادرة لعامي 2018 و 2018 و 2018 ما مجموعه 46،307،204 يورو، منها 39،2 مليون يورو قروض و 7،1 مليون يورو منحة مباشرة. ويبلغ مجموع التمويل المخصص لعمولة المعهد + كسيك منذ عام 2009 مبلغ 24 مليون يورو بما في ذلك المنح المحددة في إطار البرنامج الفرعي المعزز والقروض في إطار برنامج التميز. وبالإضافة إلى ذلك، فإن الموارد الموجودة في الجامعة و كسيك هي في نهاية المطاف وراء المبادرات الأكثر أهمية في مبادرة الاستثمار الدولي. وقد ذهب معظم تلك الأموال إلى بنى تحتية علمية جديدة محددة، ولكن أيضا مرافق الحرم الجامعي المشتركة مثل مبنى بلازا مايور. وقد خصصت إيرادات أخرى من معهد التعليم العالي لتعزيز البرامج الجارية في الدراسات العليا والدكتوراه وعلى جذب المواهب. وفي حين أنها صغيرة، لا بد من الإشارة أيضا إلى أن الاستثمار قد تم على عدة أدوات من عملية التجميع نفسها، مثل الاتصال أو التوسيم أو موقع ويب محدد لمركز الاستثمار الدولي.
12.4.2.4 المشاركة.
إن مشاركة الموظفين والطلبة في عملية التجميع كانت مدفوعة بعوامل رئيسية تروج لها إدارة بكك مثل الإبداع للمساهمة في الحرم الجامعي الجديد والابتكار والرغبة في التعلم من تجربة جديدة. وكان هذا قريبا لتحقيق شعور متزايد بالانتماء إلى حرم جامعي متماسك مع الآثار المترتبة على التنمية في المدينة. وقد أنشئ التعاون أولا على مستوى الدراسات العليا، حيث يمكن الاستفادة على نحو أفضل من التكامل بين الجامعتين.
وفي إطار عم + كسيك، يجري تعزيز نشر الموظفين والطلبة من قبل إدارة المبادرة، التي تقدم معلومات عن التطورات التي تقوم بها المبادرة على أساس منتظم، بما في ذلك الإجراءات الرامية إلى تعزيز المشاركة والملكية من قبل الأكاديميين والطلاب على السواء. وبالإضافة إلى ذلك، أنشئت قنوات اتصال لتلقي اقتراحاتهم وإحالتها إلى الجهات المسؤولة. وقد تم تناول العديد منها. وقد مكن ذلك من تطوير بعض الإجراءات منخفضة التكلفة التي لها مع ذلك تأثير كبير على المجتمع. ومن الأمثلة الواضحة في هذا الاتجاه مبادرة مستمرة للحصول على بطاقة هوية على مستوى الحرم الجامعي تتيح الوصول إلى الخدمات التي يقدمها مختلف وكلاء التجميع بغض النظر عن المجموعة المحددة (عم، كسيك أو غيرها) التي ينتمي إليها المستفيد.
12.4.2.5 المقاومة.
في داخل بكك، نتجت مقاومة التغيير عن عدم الثقة المتبادلة الأولية في الجانب الآخر والتمييز بين "أوس" و "ثيم"، فضلا عن الاختلافات التنظيمية والهيكلية بين الجامعة العامة (وب) وجامعة التقنية (أويك) مع بعض المصالح المتباينة بين الحلفاء. وجاءت مقاومة أخرى من أجزاء الجامعتين المستثنتين من مشروع بكك ومن صلابة الهياكل الحالية.
لم يتم الكشف عن أي مقاومة للتغيير حتى الآن في سي عام + كسيك. وقد بدأ التعاون العلمي والعامة بين عم و كسيك منذ سنوات عديدة، وترى الطائفتان أن مبادرة سي تشكل فرصة لتعزيز علاقتهما وتوليد التآزر والاستفادة من الموارد المتاحة.
12.4.3 التقدم والنتائج.
وقد تأثرت الخطط الأولية التي تم رسمها في عام 2009 لبناء "بكك" بتأثير الأزمة الاقتصادية التي تخفض الميزانية المتاحة. ولذلك، فإن بعض أكبر الهياكل الباهظة التكلفة يتم تأجيلها أو إلغاؤها لأسباب اقتصادية. وقد تم إعادة توجيه البعض الآخر لجعل بناءها بأسعار معقولة. ومع ذلك، فإن معظم الإجراءات في المشروع الأولي تسير على ما يرام، مع بعض الصعوبات في تنفيذ إدارة الحرم الجامعي.
والنتائج الرئيسية حتى الآن للمشروع هي: مجموعة واسعة من درجة الماجستير تدرس باللغة الإنجليزية، نقطة ترحيب الدولية الجديدة، والتحالفات الدولية الجديدة، برنامج منحة الدكتوراه، والمعدات العلمية الجديدة، الحرم الجامعي المفتوح، وتنفيذ نظام رصد استهلاك الطاقة، دراسة جديدة غرف مع أحدث المعدات، والأنشطة التعليمية التي تستهدف الطلاب الشباب، كتالوج التكنولوجيا المشتركة، ومركز الابتكار والتكنولوجيا المشترك، برنامج المعرفة إلى السوق، ومجالات التعلم الاجتماعية الجديدة، مدرسة دكتوراه جديدة (مجال التكنولوجيا)، والتكيف الكامل مع إيهيا.
ويشير تقييم نجاح مشروع بكك من قبل اللجنة الدولية المكلفة بتقييم التقدم المحرز في مشاريع المبادرة في عامي 2018 و 2018 إلى أن بكك قد أحرزت تقدما معقولا في خلق قطب قوي من الابتكار لدعم الاقتصاد الإقليمي والوطني من خالل حتقيق التآزر من خالل األنشطة املشرتكة بني بنك املغرب وبنك االتحاد الوطني لالتصاالت) أويك (، األمر الذي يسلط الضوء على العالمة التجارية بكك الجديدة ويركز على مجاالت القوة الواضحة) علوم احلياة والعلوم االجتماعية وتكنولوجيا املعلومات واالتصاالت (.
وقد تم تحقيق الخطط المبدئية ل سي + يام + كسيك إلى حد كبير، مما أدى إلى تخصيص 88.6٪ من الميزانية للمنح الخاصة بمؤشر سي في نهاية عام 2018. تقييم التقدم المحرز في مؤشر سي الذي قامت به اللجنة الدولية في 2018 تقدم جيد (بالمقارنة مع تقييم التقدم "المعقول" ل بكك) مع التقدم السليم في بعض المجالات مثل التدريس والبحث والتطوير للنموذج الاجتماعي للحرم الجامعي، وأقل تقدما في مجالات أخرى، مثل نقل التكنولوجيا والروابط مع الشركات، نتيجة لانكماش أموال البحث والتطوير في إسبانيا. وقد تم تنفيذ أكثر من 50 إجراء محددا من قبل مبادرة الاستثمار الدولية أو هي قيد التطوير منذ ذلك الحين. ونتيجة لذلك، عزز المشروع نفسه بدعم جميع أصحاب المصلحة ذوي الصلة، وأوجد تآزرات ونتائج قابلة للقياس يتوقع أن تزداد في المستقبل القريب.
ملخص نقاط القوة والمشاكل في كل مشروع سي.
أنشطة التدويل المشتركة والهياكل الخارجية (الصين والبرازيل)
المشاكل المالية مع مستوى مخيب للآمال للتمويل أقل من التوقعات الأولية لبرنامج سي.
زيادة التفاعل بين المجموعات البحثية وب-وب و وب-أويك.
التغيير الواضح في أولويات الوزارة بعد إعادة التنظيم الوزاري في نهاية عام 2018.
مدرسة الدراسات العليا الدولية لتحسين التدريس والبحث.
ويرى أن إمكانيات مفهوم المبادرة لزيادة الاعتراف الدولي ومضاعفة وتنويع مصادر التمويل يجب أن تساعد على التغلب على هذه الصعوبات.
هيكل حوكمة واضح.
دعم ريادة الأعمال.
الاهتمام باحتياجات الطلاب المعوقين.
فتح مبادرة التعليم والتدريب المهني للتعليم والتدريب المهني من خلال برنامج التلمذة الصناعية، وخاصة في ميادين ريادة الأعمال والطب الحيوي.
التكيف مع إهيا.
تعريف نموذج الحوكمة الخاص بالمؤسسة، والذي يختلف عن النموذج الذي تتبعه الجامعة أو المركز. وتسعى رابطة المبادرة إلى توضيح آليات صنع القرار، مما يوفر درجة عالية من الشفافية والمساءلة.
تحسين التدريس في برنامج الوكالة الوطنية للجودة.
تحويل الحرم الجامعي إلى مدينة جامعية.
إصلاح المختبرات البحثية والبنية التحتية العلمية (الحوسبة الفائقة، الغذاء والجينومية المنصات)
البرنامج الدولي لما بعد الرتب. جذب المواهب.
(جام + كسيك) المشتركة في مجالات الأولوية.
الظروف المالية الحالية الصعبة وأثرها على الميزانيات الجامعية والبحثية، مما يحد من الإجراءات التي يتم إطلاقها.
اثنين من مراكز "سيفيرو أوتشوا" التميز من بين ما مجموعه 13 في إسبانيا.
التباطؤ في برنامج سي الوطني لإسبانيا. ومع ذلك، فإن مشروع أعم + سي كسيك له منطق داخلي قوي، وبالتالي، سوف يذهب إلى حد كبير بشكل مستقل عن العوامل الخارجية.
ثلاث منح متقدمة وأربع منح بداية في إرك.
12.4.4 الاستنتاجات والدروس المستفادة.
وخلصت دراسة حديثة 13 إلى أن الحرم الجامعي من التميز الدولي بارسيلونا المعرفة الحرم الجامعي تحتل المركز الأول في ترتيب أرو شنغهاي، بين سي الإسبانية، جنبا إلى جنب مع اثنين من سي في فالنسيا، إذا كانت جامعة واحدة. وبالإضافة إلى ذلك، إذا كان بكك جامعة واحدة، فإنه سيكون ضمن نطاق 150-200 من الترتيب الكلي. وستؤدي الزيادة في رؤية الرؤية المشتركة للمؤسسة الدولية للتوحيد القياسي + كسيك إلى تحقيق موازنات سنوية مشتركة في مجالي التدريس والبحث تبلغ حوالي 400 مليون يورو. وإذا نجح ذلك، فإن ذلك سيؤدي إلى اعتراف دولي أكبر بكثير مما هو عليه الآن.
وفي الواقع، ينبع منطق المشروع ودوافعه الرئيسية من الاعتراف الداخلي بالأهمية والاهتمام والمزايا الأساسية التي ستستمد من إنجازه بنجاح. والميزة الواضحة للتجميع هي النطاق الأوسع نطاقا للاعتراف، والرؤية، ومن ثم الجاذبية. وعلاوة على ذلك، فإن الاستثمار الجديد سيكون أصغر وأكثر كفاءة بكثير، وهو عامل مهم في ظل قيود الميزانية الحالية.
وهناك ميزة كبيرة من "سي عام + كسيك" هو التاريخ الطويل السابق من التعاون المكثف والنجاحات المشتركة بين عم و إدارات كسيك. ولا يمكن تعزيز هذا المنطلق الممتاز إلا من خلال التعاون مع شركاء جدد، مما يعطي المشروع زخما أوليا هاما ويستفيد كثيرا من فرص نجاحه. The Association has a clear role in steering and smoothing the process, as well as reinforcing the project’s brand image and increasing its visibility, both external but also internal. Building a wider awareness of the project among stakeholders and a strong communication plan are also key elements for its success.
12.5 CEI Montegancedo: In-Depth Case Study of the Technical University of Madrid 14.
12.5.1 Rationale.
The Technical University of Madrid (UPM) is geographically distributed in five “ampuses” located in the “region of Madrid”: Moncloa, Montegancedo, Campus Sur, Getafe and Valdelacasa (a future project of campus not initiated yet); there are also different engineering schools located at the centre of Madrid for historical reasons. 15.
Moncola Campus. It was jointly presented with the “Universidad Complutense de Madrid” (UCM) which acts as coordinator of the proposal. The thematic emphasis was placed on five “clusters” (S&T domains) and a set of cross-cutting actions. The complementarity of both universities and the geographical location sharing the same campus was perceived as a unique opportunity.
Montegancedo Campus. The proposal was presented exclusively by the UPM, but with the “aggregation” of many enterprises and public research centres. The emphasis was placed on open technological innovation by using the information and communications technologies (ICT) as a driving tool in several S&T domains addressed in the Campus.
This section focuses on the experience gained through the development of the CEI Montegancedo through the “I2_Tech” project. The CEI project was oriented towards cooperation with other entities to support user-driven open technology innovation, and the creation and location of new joint research centres or joint research labs with other public or private entities. More specifically, the objective was to increase the support for technological innovation jointly with the business sector, by using information and communication technologies (ICT) as a backbone and catalysing element empowering research activity. This became a fundamental axis of UPM’s activity.
The UPM is committed to developing a “science-driven innovation” approach to support disruptive technological innovation in close interaction with research activity which the University is well prepared for. The CEI at Montegancedo is a key element of this strategy to become an open innovation ecosystem in itself where the UPM and other “aggregated entities” (“allies” in the CEI programme terminology) jointly generate value through the combination of teaching, research and innovation activities as outlined later in this chapter.
This vision is complemented by the need to infuse UPM’s academic effort with an entrepreneurial attitude which extends to all students, at both undergraduate and postgraduate level, and faculty members. This vision should impact on the entire educational range of the university in addition to setting up specific courses or seminars on entrepreneurship.
When the UPM presented its proposal for CEI Montegancedo (UPM 2009 ), it was intended to build up a model of a university campus which is clearly different from other proposals under preparation by other Spanish universities. Even more important, the Campus was also being used as the basis for experimenting with new approaches for long-term cooperation with industry, based on high-level institutional support and shared commitments.
The “I2_Tech” proposal (implicit reference to the dual perspective of innovation and internationalization) submitted to the Excellence Programme was oriented towards the implementation of a user-driven open innovation scheme with the aggregation of private entities in order to accelerate the innovation process. In addition, the emphasis was placed on the exploitation and commercialisation of research results, considered as one of the areas of activity where the UPM can dramatically improve its performance in the near future.
Further to the identification of a set of actions and requesting funding for them, there was the institutional objective to affirm “excellence in technological innovation” as a common goal for the campus . This vision emphasizes the role which a technical university such as the UPM could play in Spain to accelerate technological innovation in a specific territorial context.
The UPM conceived the proposal from the deep conviction that higher education, research and innovation are closely linked, and public universities, above all those ones with a technological profile, should play a prominent role in promoting interactions between these dimensions; both through their own activity as well as in its social recognition. For Spain, and in the present context, stimulating science and engineering-driven innovation was identified as a very useful role of a technical university.
Multidisciplinarity in the scientific and technological approach necessary to address the solution of complex societal problems. The UPM assumed the high value that technology can offer to society in this context.
Open innovation model based on the creation of long-term and stable partnerships with other public and private entities across the value chain.
Support to entrepreneurship as a cross-cutting activity within a public university to accelerate a change of mentality among students and faculty members.
Extensive use of information and communications technology (ICT) by emphasising its role in strengthening the competitiveness of key sectors through the provision of advanced products and services.
The internationalisation of the innovation process related to the global exploitation of research results and the generation of R&D agreements with non-Spanish entities in a multicultural working context.
Model of the Montegancedo campus from the knowledge triangle perspective.
The proposal which obtained official recognition was designed to convert Montegancedo into a Campus with a strong involvement of industry and other entities, through partnership with the UPM “ focused on the support to technology innovation based on extensive use of ICT looking for new opportunities for collaboration at the international level. ".
Currently, the statistical profile of the Montegancedo Campus is as follows: 500 researchers, 200 professors, 2,800 students, 8 research centres in operation, and the Faculty of Informatics. The Campus is also the location of advanced services on RTD and innovation (i. e. supercomputing, a set of living labs, technology demonstrators, support to technology innovation, business incubator, etc.). Globally, in the period 2005–2018, the total investment in the Campus exceeded 120 M€ (65 % of them through loans with 0 % or very low interest rate) for infrastructures and scientific equipment.
Evolution of the CEI Montegancedo in the knowledge triangle.
All of them belong to the UPM with the exception of the IMDEA Software which is a research centre supported by the regional government through a foundation structure (where the UPM participates as one of its stakeholders). Nevertheless, some of them were created as joint research centres with other entities (e. g. CBPG with the INIA, a public research centre on Agriculture, COM with the Santander Group, or with the agreement to create joint labs (e. g. CTB with the CSIC, and two universities UCM, and URJC). The CAIT (Centre for Technology Innovation) and the business incubator complete the set of units located in 2018.
12.5.2 International Perspective of the Campus Montegancedo.
Participation in large international research projects with the industrial sector, as undertaken in the Seventh Framework Programme of the EU (FP7), the European Space Agency (ESA), etc., is a strong point of the UPM. More than the 35 % of the UPM’s FP7 participation relates to research groups located on the Montegancedo Campus. Furthermore, participation in other large international projects like “Blue Brain” (in the CTB) coordinated by the Ecole Polytechnique Fédéral de Lausanne (EPFL) in Switzerland, the FET Flagship on Human Brain, the Spanish node of the ICT-Labs knowledge and innovation community of the European Institute of Technology, or through the Foundation Bill & Melinda Gates (in the CBGP) also provide a strong international networking profile in research activities.
To develop capacity to create joint labs in ICT or Biotech with other entities . As an example, the creation of the associated node of the IC-Labs (KIC-EIT) or the joint centre with Campinas were successful examples from this perspective.
To design and implement joint graduate programmes (Master degrees in research centres) in cooperation with other non-Spanish entities. The setting up of the Masters in Bio-energy with UNICAMP (Brazil), or the Masters in translational clinical research with the Colorado University (USA), or participation in another Masters in Computer Science with the University of Toulouse (France), are examples embedded in this strategy.
To accelerate the exploitation of research results at the international level . It also includes some agreements with foreign business incubators to help in the expansion of the spin-offs created by the UPM. Joint activities were carried out with the Technical University of Munich (TUM) and the Politecnico di Torino (POLITO).
This strategy was also pursued through the signature of agreements with private firms to create joint ventures oriented towards the creation of joint labs, participation in large projects, or even the setting up of joint research centres. 16.
A specific programme for attracting international talent through the opening of post-docs positions (partly funded by People-FP7) in research centres, or pre-doc fellowships was mainly oriented to attracting foreign researchers. This vision was completed with the international recruitment of senior researchers from abroad . The agreement signed with the BBVA and the European Commission (COFUND scheme in the People programme) 17 provided permanent positions for the creation of three new research groups on Campus. This example also demonstrates the opportunities open through fruitful public-private cooperation.
12.5.3 The Role of the Private Sector.
The creation of strategic alliances with the private sector was considered as a basic element for the success of the “I2_Tech” proposal. Its rationale was based on the strong relationship and mutual trust with private companies which exists today between the UPM and the industrial sector in the R&D activities. The institutional interest of the UPM should shift from the conventional project-to-project cooperation scheme (even if they are funded by international research programmes) to the implementation of strategic long-term alliances associated to the creation of joint research labs or units (Fig. 12.5 ).
Some strategic long-term agreements with private firms were signed to support this approach in connection to the research centres located on the Montegancedo Campus: with IBM in the field of high performance computing for computational biology, with INDRA in the area of medical ICT platforms, with Repsol for bio-fuels and simulation of pipelines, with the Santander Group in the area of open middleware, with Elekta in Magnetoencephalography, with “T-Systems” in virtual reality, with Zeiss in post-processing of microscopy images, with CISCO in the area of cloud computing and virtualisation, with Philips and LPI in smart lighting systems, with Accenture, CREANIA and e-Gauss in the support to entrepreneurship and spin-off creation, and with Telefónica, ATOS, BBVA and INDRA in the creation of a node of the ICT-Labs KIC of the European Institute of Technology (EIT).
Open innovation ecosystem of Montegancedo.
In order to support formal interactions between the university authorities and the aggregated entities (a total of 25 public and private entities were formally aggregated in 2018), the UPM promoted the creation of an Advisory Council. By meeting regularly, and also by setting up specific working groups (in 2018 two working groups were created on Internationalisation and Technology Commercialisation), the Council became a useful instrument to exchange ideas and to prepare new actions in bilateral or multilateral formats.
It is too early to assess the validity of this approach but it is envisaged that the need to find flexible and operational easy mechanisms for the progressive introduction of aggregated units in the daily life of the Campus of Montegancedo will be achieved.
12.5.4 Support Centre for Technology Innovation.
The UPM is required to improve the exploitation of research results (not only through the licensing of patents but also through the commercialisation of technologies developed by research groups or research centres) in those cases where the technology has not been developed for a specific company by using a contract research model. 18.
Role of the CAIT in the UPM.
There is a natural/physical bridge between maturing research results, business ideas, and the creation of spin-offs or start-ups because CAIT was built physically connected to the present business centre and competences on spin-offs and business incubator constitute part of it.
Towards the exploitation of research results.
to sell it to a third party (at the national or international technology market) as a single product or integrated with others, or.
to create a spin-off company to exploit it. The first data on exploitation during the period 2018–2018 indicated a huge leap forward.
12.5.5 Horizontal Issues.
12.5.5.1 Governance of the Aggregations.
The concept of “aggregation” , as it was conceived in the Spanish Excellence Programme, is conceptually very powerful. Nevertheless, it is also very complex to implement from the decision making perspective. In short, the aggregation is not intended to substitute the decision-making processes currently in place, but to create another level which co-exists with the previous processes. The case of Montegancedo is easier because the aggregated entities do not decide at the global level although they influence its evolution.
Cooperation with the CEI Moncloa was supported in the magnetoencephalography system (located in CTB) and the joint research centre on preservation of cultural heritage (CIESP). Additional joint activities will be launched in the near future.
One of the main challenges noted during implementation of CEI projects was in securing the involvement of the whole university. The concept of “campus” had a geographical context and the selection of some thematic domains made it impossible to incorporate all faculty members and schools in the main actions. 19 Although some effort was made to develop cross-cutting activities, it is evident that many members of the community did not feel deeply engaged in the Campus of Excellence.
In the CEI Montegancedo the situation was easier because the type of actions were intentionally chosen to increase the opportunities for generating additional research or innovation activities with the industrial sector, and to exploit research activities carried out in other parts of the UPM. These activities would generate enough resources to reimburse the loans through the participation of research centres and also to re-distribute them to other research groups; however, it is too early to assess the level of attractiveness for the industry generated in this context.
12.5.5.2 Concept of Excellence in Innovation.
As mentioned above, “excellence” can be applied to a set of university activities and it is not limited to the research perspective. Then, to measure the way that “excellence” in the chosen domains has improved after or as a consequence of its recognition as a “Campus of Excellence” should be a clear goal during the assessment of the benefits of the programme. Implicitly, it is assumed that the funding and the recognition would serve as an “accelerator” for obtaining the intended excellence in the valorisation of disruptive research results at the international level.
The evolution of patents, licences and royalties, and the generation of spin-offs in the last years are very positive. More specifically, more than 50 patents granted in 2018, with 17 spin-offs created and 12 licenses contracts represent a huge leap forward, where CEI Montegancedo is a key catalyser.
Does this evolution come from the funding in the CEI programme? We cannot affirm that it is the only cause, but we are sure that it has contributed to it by stimulating the signature of agreements with other entities, and the attraction of skilled human resources on the basis of the existence of sophisticated scientific equipment.
12.5.6 Lessons Learned.
After 3 years, the programme has been (temporally) “frozen” by the incoming Spanish Government in 2018 but the follow-up of pre-existing grants is in progress and a decision about its future is still in discussion. Simultaneously, the economic situation of Spanish universities with sharp cuts in the funds received from regional governments is becoming more difficult and is forcing the re-planning of their strategic actions to ensure long-term sustainability. In many cases, the regional governments (this is the case for the region of Madrid) have not accepted the commitments derived from the long-term loans and these have to be covered by the universities themselves.
The evolution of the UPM will condition the future of Montegancedo. The proposal was defined before the global crisis and many activities were planned under the assumption that additional funds will be available (for instance, from S&T Parks or from the regional government). The lack of additional calls, the hard conditions for accessing soft loans, and the removal of investments chapters are forcing the redefinition of activities and the need to pay considerable attention to increasing the revenues from international R&D programmes, contracts with industry and the exploitation of scientific equipment and IP.
Scientific consolidation of the new research centres located in the Campus. This is a very important element in enhancing its attractiveness for new researchers and to increase participation in international research consortia.
Increasing the critical mass of students with an emphasis on post-graduate students. To compensate for the sharp increase in tuition fees a fellowship programme is being designed with the cooperation of the aggregated industries.
Strengthening cooperation with industry and the exploitation of research results . In this respect, the CAIT could provide a very important framework for accelerating exploitation of IP assets.
In summary, the Spanish Programme on International Campus of Excellence constitutes an effort to promote the strategic modernisation process at universities even if the funding of the projects is mainly based on soft loans and strongly conditions the type of activities to be supported. The UPM, after obtaining the recognition of the two proposals oriented towards complementary goals, has a great opportunity to increase its international visibility and to accelerate its excellence in the context of the knowledge triangle. It should be the basis for its new strategic positioning in the international arena.
12.6 Concluding Remarks.
After 3 years of operation, the participation of all the Spanish Public universities and 17 out of 29 (59 %) private universities, despite the fact that private universities are not eligible to receive loans through the autonomous communities, indicates that the CEI program is having a real impact on the configuration of the university landscape in Spain.
Providing additional funding to define and develop strategic processes to become a CEI in a 4 year period;
Creating new teaching and research positions as well as campus managers;
The internationalization of teaching and research activities;
Increasing international attractiveness because of the CEI label;
Promoting social awareness in relation to the universities’ role in contributing to the economy recovery;
Supporting the strategic aggregation of universities, research and technological centres and firms;
Building up knowledge ecosystems in specific thematic fields related with the social challenges;
Promoting the role of universities in underpinning “creative cities” and “smart territories”.
High quality in teaching, providing to students with the competences and skills needed for new jobs and innovation;
Quality and relevance in frontier research in relevant areas to contribute to the solution of societal challenges (energy, food, environment, transport, etc.) and to the innovation needs of SMES;
Hub in the International Networks of Knowledge;
Positive impact in the socioeconomic environment, exchanging knowledge with businesses and society at large;
Relevant in the process towards the shift to a sustainable knowledge-based economic model;
Magnet for international talent and knowledge related investments.
In its present phase, the CEI program will continue to assess the progress of the existing CEI allowing for the dynamics of the Spanish university landscape until the CEI projects reach their end in 2018 and promoting additional funding to the Spanish University System, mainly through Public – Private Partnership schemes as the one already in place in the CEI program.
Strategy University 2018 . Modernizing the University. June 2018 . Ministry of Education. Spain.
COM ( 2006 ) 208 final “Delivering the Modernization Agenda for Universities: education, research and innovation”.
Special thanks are giving to the Coordinators of BKC, Prof. Manuel Barranco and Prof. José Dorronsoro from UAM-CSIC, who provided information on their respective projects.
Datos y Cifras del Sistema Universitario. Curso 2018 . Ministerio de Educación.
Science, Technology and Competitiveness key figures report 2008 /2009. EUR 23608 EN.
Statistics on R&D Activities 2018 . National Institute of Statistics.
Indicadores del Sistema español de Ciencia y Tecnología. 2018. Ministerio de Economía y Competitividad.
Education at a glance. OCDE Report 2018 .
Developing International campuses of excellence. Màrius Rubiralta and Luis Delgado. Ministry of Education, Spain. CELE Exchange 2018/4. OECD 2018 .
Balance de tres años del programa Campus de Excelencia Internacional. Memoria 2008 –2018. Ministerio de Educación.
Aggregate ranking of Spain’s universities in the Shangai ranking (ARWU): Effect of autonomous communities and campuses of international excellence. El profesional de la información 2018 , julio-agosto, v 21, n 4, ISSN: 1386-6710.
This perspective complements the policy maker position expressed in the first part of the article in order to discuss the effect of the programme for the coordinator of the Campus in a technical university.
They were located there well before the creation of the University itself in 1971 on the basis of pre-existent engineering schools.
Some examples were in the EU with Elekta and T-Systems, in the USA with IBM and LPI, in Brazil with Sinopec-Repsol, and smaller ones in other parts.
Two consecutive projects in the FP7-People programme were approved: UNITE in 2018 and PILOT-INN in 2018 (for the whole UPM and not only for the Montegancedo Campus).
Usually, contracts with third parties imply the transference of the property and/or the exploitation rights to the entity paying the research activity.
It was evident in successive calls of the programme that the ministerial interpretation of the geographical focus of “campus” was relaxed and, in the end, the borders of the concept of “campus” were blurred. Some of the awarded proposals included aggregations of universities located in several regions with a common goal.
المراجع.
معلومات حقوق التأليف والنشر.
Open Access This chapter is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License, which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author(s) and source are credited.
المؤلفين والانتماءات.
Luis Delgado 1 Email author Gonzalo León 2 Email author 1. Ministry of Education Culture and Sport Madrid Spain 2. Technical University of Madrid (UPM) Madrid Spain.
حول هذا الفصل.
توصيات شخصية.
استشهد الفصل.
المراجع المرجعية ريس ريفوركس زوتيرو.
.BIB بيبتكس جابريف منديلي.
تحميل الكتاب.
تحميل الكتاب.
استشهد الفصل.
المراجع المرجعية ريس ريفوركس زوتيرو.
.BIB بيبتكس جابريف منديلي.
جدول المحتويات.
أكثر من 10 مليون وثيقة علمية في متناول يدك.
تبديل الطبعة.
&نسخ؛ 2017 سبرينجر الدولية للنشر أغ. جزء من الطبيعة سبرينجر.

Spain.
it's hard to imagine a richer, more exciting environment in which to study for a degree. East London is a living laboratory, right on our doorstep.
€2 million worth in scholarships and bursaries.
We have a variety of generous scholarships and bursaries available to both undergraduate and postgraduate students from the European Union.
support from the start.
We will advise and support you from the moment you apply to the day you graduate - and beyond.
2nd modern university.
Ranked 2nd modern university in London for 'overall satisfaction' (NSS 2017)

Spain.
شروط القبول.
Getting a place isn’t just about meeting entry requirements. We look at every aspect of your application - from your qualifications and work experience, to your personal statement, and the overall standard of your application form. Remember that some courses have specific entry requirements, listed on their pages.
Undergraduate degree courses.
- A score of 6.5 or above in the Titulo de Bachiller(ato) (or Titol de Batxiller in Catalonia and Balearic Islands).
- The M25’ - Prueba de Acesso para Mayores de 25 años OR Ciclo Formativo de Grado Superior (CFGS)
- The International Baccalaureate Diploma (IB) with a score of 25 or 26 (depending on the course).
**Please note some courses may require higher scores, so do please check the course page.
What if I have a different qualification?
Please email our applicant enquiries team at study@uel. ac. uk if you have a different qualification than those listed above.
If you do not meet the academic entry requirements for an undergraduate programme, you may be able to apply for the one of our foundation courses.
* We do not accept the Titulo de Graduado en Educación Secundaria Obligatoria.
متطلبات اللغة الإنجليزية.
To study at UEL you must demonstrate that your English level is high enough for university study. We accept a number of different English Language Tests for entry onto our degree courses, with IELTS being the most common. English language requirements vary slightly from subject to subject.
All students are required to meet our standard English language requirements as follows:
Undergraduate standard requirements.
The English language entry requirement for undergraduate (Bachelor's) course is a minimum IELTS score of 5.5 or 6, or equivalent, depending on the course and year or level of entry. The specific requirements for your chosen course, including individual component scores, will be outlined as one of the academic conditions if you are made an offer.
المرحلة الجامعية.
Postgraduate degree courses.
We normally ask for an overall score of 6/aprobado or above in the:
• Grado (240 ECTS) / Master Universitario (60-120 ECTS post Grado)
• Licenciado / Título de Ingeniero / Título de Arquitecto.
What if I have a different qualification?
Please email our applicant enquiries team at study@uel. ac. uk if you have a different qualification than those listed above.
Postgraduate standard requirements.
The English language entry requirement for the majority of postgraduate (Master's) courses is IELTS 6.0 or 6.5, or equivalent, depending on your chosen course of study. Specific requirements for your chosen course, including individual component scores, will be outlined as one of the academic conditions if you are made an offer.

Strategy university 2017 spain


In a major change to the system of undergraduate admissions for Spanish universities, a royal decree recently removed the Selectividad exam as a mandatory entrance requirement for foreign students. The move is expected to pave the way for a future increase in demand to study in Spain.
On the domestic front, the country is considering overhauling its student grants system to adopt a loans system instead. ICEF Monitor reviews each of these developments in turn, and their impact on student mobility.
Empowering universities.
The Selectividad is administered in Spanish in the home countries of about 7,000 prospective inbound international students each year, according to the Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Undergrads from countries with certain academic linkages to Spain, for example those from the EU and China, were already exempt from the test as long as they had passed their own country’s university exams.
The new decree eliminates the mandatory requirement of the Selectividad immediately for all foreigners. Students now only need to possess certifications recognised as equivalent to the Spanish Baccalaureate.
The move came as no surprise, as Minister of Education José Ignacio Wert was on record calling the Selectividad “a complete failure, Spain’s biggest obstacle to increasing inbound student mobility.” His signature 2018 legislation La Ley Wert – also known as Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) – had already changed admissions rules to remove the Selectividad for Spanish students by the 2017/18 academic year.
But while the test’s days are numbered, LOMCE gives universities the compensatory right to administer their own entrance exams. In addition, they now can create different entrance requirements for different degrees, consider non-academic factors when determining admissions, and offer conditional admission to foreign students.
Student mobility effects.
In 2018/13, total international student enrolment in Spain was 73,639. The strongest senders to Spain – as seen in the chart below – were Italy, Colombia, China, Romania, and Morocco.
Top 10 international student origin countries. Source: Ministry of Education of Spain as reported by Fundación Universidad. es.
The Spanish government hopes for higher inbound mobility, and with websites such as Colombia’s universaria. co describing the “delight” of students now freed from the Selectividad , those expectations seem well founded. Spain’s Erasmus programme has already helped make the country a top destination for short term international students; the banishment of the Selectividad will leverage Spain’s lofty study abroad credentials while drawing students into long term programmes likely to boost university finances and the national economy.
It will take several years before we see the full impact of resultant mobility shifts, but numerous effects will be felt immediately.
Dr Carlos de las Heras Pedrosa, Vice President for Institutional Relations and the Chancellor’s Cabinet at Universidad de Malaga, believes there will be more interest in the Spanish higher education system (particularly in BAs) and that the change will facilitate their existing foreign applications for degrees starting in September 2018.
“Medium and long-term effects will include higher demand on pathway courses for higher education (e. g. language courses and specific subjects courses), an increase in the number of international students, development of new degrees, new infrastructures at universities, and benefits for the Spanish economy as a whole.”
A change for the better.
Observers also predict that universities will offer more English BAs. Pablo Salvador Blesa Aledo, Vice Dean International Relations and Communication at Universidad Católica San Antonio de Murcia (UCAM), explains: “The former requirement of Selectividad created an artificial barrier to the demand to study in Spain. Before, such a thing was not incentivised by the fact that in order to be accepted, the foreign candidate was obliged to pass the Selectividad in Spanish and to master the Spanish language in a high degree – even when the degree was offered in English.”
Mr Blesa gives a detailed example of the problems caused by the Selectividad : “Let’s take a student from the Russian Federation who is willing to study an undergraduate degree in Business Administration at UCAM, being delivered in the English language. Although possessing the right high school degree in his country, he was forced to travel to Moscow several times to validate his degree and other documents. Let’s imagine this student speaks English fluently and some rudimentary Spanish. The degree of Business at UCAM is in English, but this Russian student must be fluent in Spanish and take the Selectividad in Spanish to access the programme in English. Hence, he must be perfectly trilingual just to start with.”
Thus, Mr Blesa sees the effects of the Selectividad’s disappearance as “immediate, beneficial, and traceable,” and adds:
“Now access, admission criteria, and enrolment will be more flexible, simpler, and faster. Due to the enrolment of more international students in Spanish campuses, our staff, our research and our outlook will be more international than ever. And this is very welcome.”
He continues: “The cancellation of Selectividad will impact our marketing and recruitment strategies and results. UCAM is an international university where national and international students study in a bilingual environment (Spanish-English). As we progressively double our degrees in English, we can compete with better fees and a high quality of living for a better price, without handicapping quality.
More than 200 foreign students study Spanish as a foreign language at our campus every year. UCAM is accredited centre for DELE, the official diploma in Spanish language. With a more ample offer of degrees in English and a very wide range of degrees (Bachelors, Masters and PhDs) in Spanish, international students have the chance of studying in Spanish, in English, or in a mix. I think this is our strength. Without Selectividad , now the avenue is wide open for students to choose the degree and the language in which that degree is delivered.”
Tourism sector sees a boost, too.
ICEF Monitor also caught up with Elías Bendodo, President of the Málaga Costa del Sol Tourist Board, to hear his views on Spain’s popularity as a destination, which sees no slowing down.
“Spanish tourism is on a high; in 2018 a historical number of international tourists was reached: 60.6 million. Tourspain predicts a 5% increase of this figure for 2018. As far as the Costa del Sol is concerned, 9.5 million national and international tourists visited this beautiful province last year, and for 2018, we expect to welcome 10 million tourists. In addition, destination loyalty is very high, as 80% of all visitors have been here before, and 39% have come to Spain already 10 or more times.
Even though there is a rise in tourists, this rise has not yet arrived at the language schools, but they are positive regarding a future increase of students thanks to the higher number of visitors to the region.”
Some resistance to change.
Not everyone believes removing the Selectividad is a good idea for Spain. Some critics have raised questions regarding the equity and fairness of the entrance exams destined to replace it. These questions are important, because while foreigners generally find the test difficult, students within Spain don’t have much trouble with it. In 2018, pass rates were above 95% in regions such as Asturias, País Vasco, La Rioja, Castilla-La Mancha, and Navarra.
At least two of Spain’s autonomous regions have already revealed intentions to develop their own standardised entrance exams for universities. Catalonia, located in northeast Spain and encompassing Barcelona, was the first to make an announcement, followed by the sprawling southern region of Andalusia, home to more than eight million people.
Whether the replacement tests will result in pass rates for Spanish citizens that are as high as the Selectividad is at present unknown.
Equally uncertain are the requirements and processes that Spain’s universities will now transition to for assessing and admitting foreign students.
Bob Burger, Director of Marketing for Spanish language school Malaca Instituto, points out that while the Selectividad is no longer a mandatory requirement for foreign students, it may remain a viable approach to preparing for university studies in Spain.
“My understanding is that if overseas students use their high school grades from their own country to enter undergraduate degrees [in Spain], the [credential evaluation process] will convert their marks into a comparable mark on a scale up to a maximum of ten,” explains Mr Burger. “The problem here is that the most popular degree subjects and the hardest to get into require scores of around 12 or more. These higher scores are achieved by taking Selectividad Part 2 which is intended precisely to raise students’ scores and make them more competitive. Part 2 increases the maximum mark possible to 14.”
Proposed overhaul to the student grants system.
In other news, the Spanish government is considering replacing its student grant system with one of student loans. Montserrat Gomendio, State Secretary for Education, Professional and Vocational Training and Universities, suggested the system would mimic that of Great Britain. She said students there “borrow money from a student loan company, paying it back in comfortable, interest-free quotas.
Spain has 82 universities that bestow 7,000 degrees to approximately 1.5 million students each year, and 800,000 of those students attend public universities and pay between €680 and €1,400 in annual tuition. Students receive grants according to family income, place of residence, and academic performance.
Secretary Gomendio has suggested this system is unsustainable, and has cast the debate in terms of impact on national finances. She has stated that even in countries with free education, schooling is not really free. It’s simply a matter of “who pays, how, and when.”
But critics of the loans proposal counter that in the UK student debt can reach exorbitant levels, and question why Spain would want such a system. Luis García Tojar of the Complutense University of Madrid said the change would bring about “negative effects on society and universities, as students [would] have two options: borrow or lose their certification.”
Other critics have been more blunt, describing the plan as a scheme to benefit bankers, or even part of a politically motivated assault designed to end public education in Spain. For such critics, the proposal is seen as the beginning of a slippery slope that could lead to a US-style system that saddles students with lifelong debt.
At this moment, no official decision has been made, and Minister Wert has even seemed to walk back on earlier comments, lately describing Spain’s existing grants system as a “pillar of equity,” and claiming that, “at no time from any point of view” has he suggested that the Ministry of Education was working to replace the grants system.
But Minister Wert has also left himself maneuvering room by saying that the issue should be subject to the “possibility of reflection,” and adding that resolving the problem of university funding is an issue that is on the horizon.
Educators and agents will want to keep an eye on the situation. A change in the system could spur many Spanish students to look toward education alternatives within the EU and overseas, resulting in far-reaching impacts on Spanish mobility.
هل انت مستمتع في هذه مقال؟ Then don't miss the next one!
تعليقات.
2 أفكار حول & لدكو؛ Spanish university entrance exam no longer required for foreign students ”
مرحبا! My name is Syuzanna. I am a student at University financially in my third year, and I want to transfer to a Spanish university!
ترك تعليق إلغاء الرد.
إتبع.
البقاء حتى الآن على أحدث الأخبار والاستخبارات السوق! الانضمام لدينا 41،000+ المشتركين والاشتراك الآن لتلقي تنبيهات مجانية.
ICEFmonitor.
سنة جديدة سعيدة! Thank you for all of your support and loyal readership. Here's a look back at #education in 2017:… https://t. co/1t7jbIZ7vq - 2 weeks ago.
المشاركات مميزة.
الأخيرة.
إيسف الفيديو.
مفاتيح إلى السوق: اليابان.
البقاء حتى الآن على أحدث الأخبار والاستخبارات السوق! الانضمام لدينا 41 000+ المشتركين والاشتراك الآن لتلقي تنبيهات مجانية.

Marketing in Spain – عام 2017.
Study in the charming and student-friendly city of Salamanca, with breathtaking views of its Old Town, a UNESCO World Heritage Site. Take weekend excursions to the Basque region of San Sebastian, a coastal city near the border of France; then visit the Andalucían cities of Granada and Sevilla, known for their tapas and flamenco; all while exploring and gaining a better understanding of marketing strategies and advertising linguistics in Spain. This course will satisfy the HPU Core Global Studies requirement.
Course: MKT 3850. Marketing in Spain.
Prerequisite: MKT 2110. Principles of Marketing.
For More Information…
For more information, attend an interest meeting, contact a Faculty Leader for this program, or email a study abroad representative. To schedule an advising appointment, contact the Office of Study Abroad at (336) 841-9280.
Apply to HPU.
CONTACT THE OFFICE OF STUDY ABROAD.
The Office of Study Abroad is located in Cottrell Hall, Suite 142. Building #12 on the HPU Campus Map.

No comments:

Post a Comment